MÅSTE BARA...

Jo men det måste jag faktiskt; berätta att Astrid Lindgren är min stora idol! Okej okej okej, kanske är lite väl pretto eller något liknande, men jag skiter i det för hon är helt jävla underbar. Eller var. Men nej, jag vet inte hur hon var som person, men jag vet hur hon skrev, hur hon förtrollade, hur hon skapade. Och jag älskade och älskar och kommer alltid att älska alla hennes historier.
Hon skriver om alla olika nyanser, känslor och ting i ett barns liv och hur barn är. Varje karaktär hon skapat har speciella egenskaper; hålla ihop som barnen i bullerbyn, vara galen som pippi, sur som lotta, trotsig som ronja, modig som bröderna lejonhjärta, busig som Emil i Lönneberga, nyfken som Rasmus på luffen, osv osv.
Det är fantastiskt, och jag tycker att det är SKANDAL att hon inte fått nobelpriset! Och jag tänker döpa min dotter till Astrid.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0